AFRIKKA:
AFRIKKA:
Alla on kolme arviota eurooppalaisen siirtomaavallan vaikutuksesta.
a) Millaisina afrikkalaiset kuvataan kirjoituksissa? Miten lainausten (dokumentit A, B ja C) näkemykset eurooppalaisten vaikutuksesta eroavat toisistaan? (5 p.)
b) Missä mielessä voidaan sanoa, että dokumentit A ja B ovat etnosentrisiä? (5 p.)
c) Minkälaisia positiivisia ja negatiivisia seurauksia eurooppalaisten harjoittamalla siirtomaavallalla on ollut Afrikassa? (10 p.)
Dokumentti A. Maantieteilijä Iivari Leiviskä, Maailman kulttuurit ja maantiede (1936): ”Neekerit ovat oppineet tuntemaan uusia viljelyskasveja ja eurooppalaisten työtapoja. Eurooppalaiset ovat lopettaneet neekerien alituiset keskinäiset sodat ja ryöstöretket, ja heidän vaikutuksestaan ovat entiset raakalaistavatkin muuttuneet ja parantuneet etenkin niillä seuduilla, missä lähetyssaarnaajat ovat työskennelleet tahi eurooppalaiset ovat perustaneet kouluja ja muita sivistyslaitoksia. (...) Tärkeä merkitys on eurooppalaisilla ollut terveydellisten olojen parantamisessa ja Afrikassa yleisten vaarallisten tautien vastustamistyössä. (...) Eurooppalaisen sivistyksen vaikutus Neekeri-Afrikkaan on vielä pinnallinen ja ilmenee useimmiten vain ulkoisissa piirteissä etenkin kaupungeissa, joissa on sekaisin neekeriläistä ja eurooppalaista. Eurooppalaisten tahi kauppamiehinä rikastuneiden neekerien eurooppalaismallisten talojen vieressä on alkuperäisiä neekerimajoja, joissa voi nähdä koko perheen istumassa yhteisen maissipuurokulhon ympärillä, ja kaduilla kulkee uusissa eurooppalaispuvuissa komeilevien mustien liikemiesten rinnalla alastomia metsäläisiä, joista joillakin voi olla europalaistumisen ainoana merkkinä vanha hattu päässä tahi sateenvarjo kädessä.”
Dokumentti B. Ote Senegalin kuvernöörin raportista vuodelta 1938: "Siirtomaavallat ovat ottaneet tehtäväkseen maapallon takapajuisten yhteiskuntien kasvattamisen. Olkaamme hyviä kasvattajia ja tehkäämme [afrikkalaisista] hyviä eurooppalaisia."
Dokumentti C. Siirtomaassa syntynyt filosofi Frantz Fanon teoksessaan "Sorron yöstä" (1961):
”Vuosisatojen ajan Eurooppa on pitänyt pysähdyksissä muiden ihmisten edistystä ja orjuuttanut heitä omiin tarkoituksiinsa ja omaksi kunniakseen, vuosisatoja se on harjoittanut lähes koko ihmiskunnan tukahduttamista ”hengen seikkailun” nimessä. Katsokaa, miten se tänään horjuu atomien hajotuksen ja henkisen hajaannuksen välissä. (...) Eurooppa on ottanut maailman johdon käsiinsä innokkaana, kyynisenä ja väkivaltaisena. (...) Euroopan saavutusten, eurooppalaisen tekniikan, eurooppalaisen tyylin on lakattava houkuttelemasta meitä ja horjuttamasta tasapainoamme. (...) Jos me aiomme täyttää kansojemme odotukset, meidän on etsittävä ratkaisua muualta kuin Euroopasta.”