Ämnesdisposition

  • Kurssin tärkeitä käsitteitä

    • Valitse Yle areenan sivulta eilisen klo 20.30 uutislähetys ja katso se. Vastaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin ja palauta vastaus tähän tehtävään:

      • Mitä yleiskielen piirteitä löydät uutislukijan puheesta?
      • Millaista kieltä uutisissa haastateltavat ihmiset puhuvat? Yleiskieltä, puhekieltä vai jotain siltä väliltä?
      • Jäikö uutisista jotakin epäselväksi tai oletko epävarma jostain asiasta? Mistä ja miksi?

      Seuraavaksi katso jakso Ronja Salmen dokumentista, jossa hän puhuu koulutuksen tärkeydestä. Vastaa seuraaviin kysymyksiin ja palauta vastaus tähän tehtävään:

      • Mitä yleiskielen piirteitä löydät Ronja Salmen puheesta?
      • Mitä puhekielen piirteitä löydät Ronja Salmen puheesta?
      • Millaista kieltä ohjelmassa haastateltavat ihmiset puhuvat? Yleiskieltä, puhekieltä vai jotain siltä väliltä?
      • Miten dokumentin kieli vaikuttaa sen ymmärtämiseen?

      Lopuksi vertaile kahta ohjelmaa ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

      • Kumpi ohjelmista oli mielestäsi virallisempi? Miksi?
      • Miten ohjelmissa käytetyt kielet erosivat toisistaan?
      • Kumpaa oli helpompi ymmärtää? Miksi?
      • Kumpaa oli mielenkiintoisempi katsoa? Miksi?

  • Puhekulttuuri

    • Lue teksti Suomalaisen puhekulttuurin piirteitä. Vastaa tekstin avulla kysymyksiin:


      1. Mitä arvostetaan suomalaisessa puhekulttuurissa?
      2. Mitä sanotaan suomalaisten tervehtimisestä?
      3. Mitkä aiheet eivät sovi suomalaiseen small talkiin? Miksi?
      4. Ovatko kaikki suomalaiset aina hiljaisia?


    • Lue artikkeli Tuppisuinen suomalainen on väärinymmärretty

      Vastaa tähän alueelle lyhyesti seuraaviin kysymyksiin. Huomaa, että myös muut näkevät viestisi.


      • Mitä ajattelet suomalaisten hiljaisuudesta?
      • Mitä hiljaisuus ja hiljaa oleminen tarkoittaa sinulle?
      • Oletko ollut tilanteessa, jossa sinua on hermostuttanut/ärsyttänyt/ahdistanut toisen henkilön hiljaisuus?

      Voit tämän jälkeen myös kommentoida muiden lähettämiin viesteihin.


    • Finnish Nightmares on Karoliina Korhosen piirtämää sarjakuvaa suomalaisesta miehestä nimeltä Matti, joka joutuu tilanteisiin, jotka ovat tyypillisesti epämukavia, noloja tai kiusallisia suomalaisille. Avaa alla oleva linkki hänen sivulleen:

      Finnish Nightmares

      Valitse sivulta:

      • Yksi kuva, joka on sinun mielestäsi erityisen totta/hauska ja jonka ymmärrät
      • Yksi kuva, joka sinun mielestäsi EI ole totta/hauska tai jota et ymmärrä
      Lähetä keskustelualueelle nämä kuvat tai linkit ja kerro, kumpi kuva on mielestäsi totta ja kumpi ei. Kerro myös, oletko itse ollut samassa tilanteessa mistä kuva kertoo.

      Käy tämän jälkeen kommentoimassa kolmeen muuhun keskusteluun, mitä mieltä olet muiden valinnoista.


    • Seuraa viikon aikana suomalaista keskustelua eri tilanteissa. Tilanne voi olla esimerkiksi koulussa, työpaikalla, kadulla, kaupassa, tuttavan luona. Sinun ei tarvitse itse osallistua keskusteluun, mutta voit olla siinä mukana.

      Kirjoita vähintään kolmesta (3) keskustelusta nämä tiedot lyhyesti ylös:

      - Missä tilanteessa keskustelu oli?
      - Mistä aiheesta keskusteltiin?
      - Millä tavalla keskusteltiin? (esim. rauhallisesti, vihaisesti, iloisesti)
      - Millaista kieltä käytettiin? (yleiskieltä, puhekieltä, murretta?
      - Kuinka kauan keskustelu kesti?

      Kirjoita vastauksesi esseenä tai muistiinpanoina tähän tehtävään.

    • Verratkaa seuraamianne keskusteluja ryhmäkeskustelussa (opettaja jakaa ryhmiin). Keskustelkaa seuraavista asioista:

      1. Mikä oli keskusteluissa samanlaista, mikä erilaista?

      2. Millä tavalla itse keskustelisitte tuntemattomien kanssa?

      3. Mistä aiheista voisitte aloittaa keskustelun?

      4. Onko asioita, joista ette pitäneet keskusteluissa? Olivatko jotkin asiat outoja?


    • Kirjoita lyhyt teksti (100-150 sanaa), jossa vertailet oman maasi/kulttuurisi puhekulttuuria suomalaiseen puhekulttuuriin. Mikä on samanlaista? Mikä on erilaista? Mistä pidät ja mistä et pidä?


  • Monikielisyys

  • Kulttuurien keskellä

  • Suomi ja sen sukukielet

  • Aineistokirjoittaminen

    • Valitse yksi seuraavista Yle uutisten artikkeleista, ja kirjoita sen pohjalta teksti tehtävänannon mukaan.

      1. Onnellisuusprofessori: suomalaisten onnellisuus on 1970-luvun tasolla – YK: Suomi on maailman onnellisin maa

      Tehtävänanto: Ota kantaa professori Markku Ojasen näkemyksiin onnellisuudesta ja vertaile niitä omiin kokemuksiisi.


      2. Kielitaito rapistuu ja kapeutuu – vientiyrityksen päällikön neuvo nuorille: "Lukekaa niitä kieliä!"

      Tehtävänanto: Ota kantaa Pohdi Sarah Laukkasen artikkelin ajatuksiin ja pohdi omien kokemustesi pohjalta, miten koululaisia (tai aikuisiakin) voisi motivoida opiskelemaan vieraita kieliä.


      3. Maryan Abdulkarimin kolumni: On etuoikeutettua paheksua äänikirjoja

      Tehtävänanto: Ota kantaa Maryan Abdulkarimin esittämiin ajatuksiin. Pohdi, miten kirjat, äänikirjat ja tarinat ovat vaikuttaneet sinun elämääsi.

  • Palautetta opettajalle

  • Hyödyllisiä linkkejä

  • Lukion opetussuunnitelma: moduuli S22

    Tämä moduulin on toteutettu uuden lukion opetussuunnitelman pohjalta, joka löytyy tästä osiosta. Mikäli käyttäjä on toteuttanut kurssin aikaisemmin vanhan opetussuunnitelman pohjalta, on hänen syytä tutustua yksityiskohtaisesti tähän ja kahteen seuraavaan osioon, sillä eroavaisuudet vanhan S22-kurssin ja uuden S22-moduulin välillä ovat merkittäviä. Moduulia voi ja saa täydentää olemassa olevalla materiaalilla, mutta tällöin moduulin lyhyt kesto (1op) on syytä ottaa huomioon.
  • Lukion opetussuunnitelma: moduulit S21, S22, S23

    Tämän moduulin suunnittelussa on otettu huomioon uuden opetussuunnitelman moduulien S21, S22 ja S23 sisällöt. Moduuli on suunniteltu moduulin S21 asioita syventäväksi (monilukutaito, tekstin hallinta, aineiston pohjalta kirjoittaminen), sekä osin moduulin S23 sisältöä alustavaksi (vuorovaikutus, erilaiset puhekulttuurit, ryhmässä viestintä). Moduulin sisältö on täten opettajasta ja oppilaitoksesta riippuen mahdollista yhdistää joko moduulin S21, S23 tai molempien suoritukseen.

  • Lukion väistyvä opetussuunnitelma (LOPS 2015): Kurssi S22

    Uusi moduuli S22 on vanhaa verrokkikurssia puolet pienempi, minkä takia tämän kurssin materiaaleissa ei ole esimerkiksi erillisiä kielioppiharjoituksia. Mikäli kurssia halutaan täydentää väistyvän opetussuunnitelman materiaaleilla tai vain vertailla muutoksia ja yhtymäkohtia, on tähän osioon lisätty vanhan kurssin tavoitteet ja keskeiset sisällöt.