Lukion opetussuunnitelma: moduulit S21, S22, S23
Section outline
-
Tämän moduulin suunnittelussa on otettu huomioon uuden opetussuunnitelman moduulien S21, S22 ja S23 sisällöt. Moduuli on suunniteltu moduulin S21 asioita syventäväksi (monilukutaito, tekstin hallinta, aineiston pohjalta kirjoittaminen), sekä osin moduulin S23 sisältöä alustavaksi (vuorovaikutus, erilaiset puhekulttuurit, ryhmässä viestintä). Moduulin sisältö on täten opettajasta ja oppilaitoksesta riippuen mahdollista yhdistää joko moduulin S21, S23 tai molempien suoritukseen.
-
Moduulit S21, S22 ja S23
Lops 2019
Tekstien tulkinta ja kirjoittaminen (2 op)
Tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
• osaa tuottaa, tulkita ja arvioida erilaisia, monimuotoisia tekstejä ja niiden rakenteita ja ilmaisutapoja
• oppii havainnoimaan kielen rakenteiden ja ilmausten käyttöä erilaisissa teksteissä ja hyödyntämään sitä omassa kirjoittamisessaan
• oppii käyttämään erilaisia tekstejä oman kirjoittamisen pohjana
• syventää kirjoitusprosessin eri vaiheisiin liittyviä taitojaan.
Keskeiset sisällöt
• pitkien tekstien lukeminen, mahdollisesti myös muilla opiskelijan osaamilla kielillä: tekstin tavoitteen ja sisällön ymmärtäminen
• keskeiset tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit sekä niiden yhdistelmät
• luettavien tekstien ymmärtämisessä tarvittavat strategiat, abstraktin kielen taito, sana-, fraasi- ja käsitevaranto
• kielen- ja tekstinhuoltoa
• erilaisten tekstien tuottamisen prosessi yksin ja yhdessä sekä tekstien pohjalta kirjoittaminen, referointi ja kommentointi
• kokonainen kaunokirjallinen teos tai tietokirjaS22 Kieli- ja tekstitietoisuus (1 op)
Tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
• kehittää kielitietoisuuttaan ja monilukutaitoaan
• ymmärtää kielen merkityksen oppimiselle ja ajattelulle
• oppii hyödyntämään erilaisia kielenkäyttötilanteita ja -ympäristöjä kielitaitonsa kehittämisessä sekä käyttämään koko kielivarantoaan oppimisessa
• oppii arvioimaan omaa kielitaitoaan.
Keskeiset sisällöt
• suomen kielen ominaispiirteet, vertailu opiskelijan aiemmin oppimiin ja koulussa opiskeltaviin kieliin, Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus, monikielisyys, kielellinen repertuaari, monilukutaidon käsite, erilaiset tekstit ja niissä vakiintuneet ilmaisukeinot, esimerkiksi kirjoitetun kielen rakenteet• eri kielimuodot: puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän erot, abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön erot• opetuspuheen, muodollisen puheen ja luetun ymmärtämisessä tarvittavat strategiatS23 Vuorovaikutus 1 (1 op)
Tavoitteet
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
• kehittää lukiokoulutuksen edellyttämiä viestintätaitojaan kuuntelijana, puhujana, lukijana ja kirjoittajana
• lisää viestintärohkeuttaan ja syventää viestijäkuvaansa sekä käsitystään kielestä ja identiteetistä
• oppii tarkastelemaan vuorovaikutusta ja vuorovaikutustaitoja erilaisten kontekstien, vuorovaikutussuhteiden ja puhekulttuurien näkökulmasta
• oppii havainnoimaan ja ymmärtämään ryhmäviestinnän ilmiöitä.
Keskeiset sisällöt
• oman vuorovaikutusosaamisen reflektointi, viestintärohkeus sekä harjaantuminen kuuntelevaan, tavoitteelliseen ja monipuoliseen vuorovaikutukseen
• kuullun ymmärtämisen ja keskusteluun osallistumisen strategiat ja institutionaalisen vuorovaikutuksen kielelliset keinot
• tekstien kirjoittaminen osana suullisia vuorovaikutustilanteita: esimerkiksi yhteisten projektien suunnitelmat, muistiinpanot monimediaisista teksteistä
• verbaalinen ja nonverbaalinen viestintä
• ryhmäviestinnän ilmiöt, kuten roolit, jännitteet ja koheesio
-