Lukion opetussuunnitelma: moduuli S22
Osion ääriviiva
-
Tämä moduulin on toteutettu uuden lukion opetussuunnitelman pohjalta, joka löytyy tästä osiosta. Mikäli käyttäjä on toteuttanut kurssin aikaisemmin vanhan opetussuunnitelman pohjalta, on hänen syytä tutustua yksityiskohtaisesti tähän ja kahteen seuraavaan osioon, sillä eroavaisuudet vanhan S22-kurssin ja uuden S22-moduulin välillä ovat merkittäviä. Moduulia voi ja saa täydentää olemassa olevalla materiaalilla, mutta tällöin moduulin lyhyt kesto (1op) on syytä ottaa huomioon.
-
Lukion opetussuunnitelma 2019:
S22 Kieli-ja tekstitietoisuus
Tavoitteet
- opiskelija kehittää kielitietoisuuttaan ja monilukutaitoaan
- ymmärtää kielen merkityksen oppimiselle ja ajattelulle
- oppii hyödyntämään erilaisia kielenkäyttötilanteita ja -ympäristöjä kielitaitonsa kehittämisessä sekä käyttämään koko kielivarantoaan oppimisessa
- oppii arvioimaan omaa kielitaitoaan
Keskeiset sisällöt
- suomen kielen ominaispiirteet
- vertailu opiskelijan aiemmin oppimiin ja koulussa opiskeltaviin kieliin
- Suomen kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus
- monikielisyys
- kielellinen repertuaari
- monilukutaidon käsite
- erilaiset tekstit ja niissä vakiintuneet ilmaisukeinot, esimerkiksi kirjoitetun kielen rakenteet
- eri kielimuodot: puhekielen ja yleiskielen sekä epävirallisen ja virallisen viestinnän erot, abstraktin ja konkreettisen kielenkäytön erot
- opetuspuheen, muodollisen puheen ja luetun
ymmärtämisessä tarvittavat strategiat
-