Topic outline
-
Ydinvirkkeen tiivistys
Tiivistä otsikkoon kirjoitelmasi keskeinen väite tai pohdintasi ydin. (Nuorten ääni ei kuulu yhteiskunnassa)
Kysymys
Esitä kysymys, johon vastaat koko tekstilläsi. (Kuka kuuntelee nuorta?)
Intertekstuaalinen viittaus
Hyödynnä otsikossa esimerkiksi jotakin sanontaa, fraasia tai teoksen nimeä. Voit myös muunnella sitä: säilytä tunnistettavuus mutta muokkaa sitä tekstiisi sopivaksi. (Haloo Aikuiset!)
Kehotus
Anna lukijalle ikään kuin toimintaohje. (Puhu!)
Kärjistys tai vihjailu
Esitä kärkevä väite tai ole arvoituksellinen. (Luulin tulleeni kuulluksi – luulin väärin)
TEKSTIN ALOITUSTAPOJA
Laajan tekstin alussa on hyvä olla kappale, joka johdattelee käsiteltävän aiheen pariin. Alla on esitelty joitakin tapoja, joilla oman tekstin voi aloittaa. Usein aloitus on yhdistelmä useista eri aloitustavoista.
Tapahtumien kuvaus
Johdattele lukija aiheen pariin tapahtuman, tilanteen tai käsiteltävän asian kuvauksessa. Kuvailu auttaa lukijaa eläytymään aiheeseen.
Taustoitus
Aloita kirjoitelma kertomalla aiheen historiasta tai yhteiskunnallisesta taustasta. Varo kuitenkin lähtemästä liian kaukaa: säilytä selvä yhteys käsiteltävään aiheeseen ja vältä epämääräisyyksiä, kuten "ennen vanhaan".
Määrittely
Aloita teksti keskeisen käsitteen määrittelyllä. Tällainen aloitustapa sopii silloin, kun kyseessä on aihe, jota on syytä avata lukijalle. Vältä itsestäänselvyyksiä ja epämääräisiä selityksiä, kuten "nuoruus tarkoittaa teini-ikää".
Retorinen kysymys
Käytä retorista kysymystä, kun haluat saada lukijan itse pohtimaan käsiteltävää asiaa. Yleensä ei ole toimiva ratkaisu, että kirjoittaja vastaa itse esittämäänsä kysymykseen saman tien. Kirjoitelma kokonaisuudessaan on vastaus alun kysymykseen.
Kärjistävä väite
Herätellä lukijaa esittämällä kärjistävä tai provosoiva väite. Se ei saa kuitenkaan jäädä irralliseksi, vaan kirjoittajan täytyy selittää tai myönnytellä väitettä niin, että se sopii tekstin muuhun käsittelyyn.
Sitaatti
Aloita teksti siteeraamalla esimerkiksi jotakin tekstikatkelmaa, runoa tai lentävää lausetta ja näin johdattele lukija aiheen pariin. Sitaattia on hyvä avata omalla kommentoinnilla.
VINKKEJÄ AIHEEN RAJAAMISEEN
Voit hyödyntää aiheen rajaamisessa seuraavia näkökulmia:
- asian tai ilmiön hyödyt ja haitat
- asian tai ilmiön tulevaisuus
- asia tai ilmiö historian kannalta
- syyt ja seuraukset: mistä asia tai ilmiö johtuu ja mitä siitä seuraa
- asia tai ilmiö jonkun ryhmän (esim. nuorison tai opiskelijoiden) kannalta
- taloudelliset vaikutukset
- yhteiskunnalliset vaikutukset
- eettiset ja moraaliset vaikutukset
- ekologiset vaikutukset.
PERUSTELUTAPOJA
Teesiä täytyy aina perustella eli argumentoida, jos halutaan vakuuttaa vastaanottaja. Erilaisia perusteluja eli argumentteja on hyvä osata käyttää monipuolisesti. Teesiä ”Videopelaaminen on hyödyllistä” voisi perustella seuraavilla argumenteilla.
Erilaisia argumentteja teesille "Videopelaaminen on hyödyllistä" Edut tai haitat Pelatessa kehittyvät niin motoriikka, johtamis- ja yhteistyötaidot kuin kielitaitokin. Vastaava ilmiö Kuten shakissakin, myös monissa strategiapeleissä tarvitaan loogista päättelykykyä. Auktoriteetti Myös koomikko Iikka Kivi on videopelien puolestapuhuja. Tilastot ja tutkimus / fakta Monien tutkimusten mukaan vidopelit sopivat erinomaisesti myös oppimisympäristöiksi. Oma kokemus Pelatessa rentoutuu ja stressitasot laskevat. Yleinen mielipide / asian yleisyys
Aikuisista jopa kolmannes pelaa videopelejä ja pitää niitä kehittävänä ja hyvänä ajanvietteenä. Historia ja perinteet Ensimmäiset pelit syntyivät jo 1950-luvulla. Pelien hyödyt ovat olleet tiedossa jo useita vuosikymmeniä. Arvot ja moraali Moninpeleissä tutustuu erilaisista taustoista tuleviin ihmisiin. Syy-seuraussuhde Jos pelaa englanninkielisiä pelejä, kielitaito karttuu, mistä on hyötyä myös opiskelussa ja työelämässä. Tunteet, tarpeet ja toiveet Menestyneestä pelaajasta voi tulla monen nuoren idoli. Asian uutuus Pelialalle syntyy jatkuvasti uusia yrityksiä. -
Kirjoita kansalaisvaikuttamisesta. Valitse yksi alla annetuista aiheista ja kirjoita siihen liittyvä kantaa ottava teksti. Hyödynnä kirjoituksessasi vähintään kahta alla olevista aineistoista. Otsikoi itse ja merkitse tehtävän numero otsikon eteen. Sopiva pituus on noin 6 000 merkkiä.
- Minkä asian haluaisit muuttuvan maailmassa? Pohdi syitä, seurauksia ja ratkaisuja.
- Voiko yksilö muuttaa maailmaa?
- Olenko minä aktiivinen kansalainen? Pohdi omaa toimintaasi kansalaisena ja erittele syitä siihen.
- Aktiivisuutta vai anarkiaa? Miten normeja rikkovaan kansalaisvaikuttamiseen pitäisi suhtautua?