ÄI8 Kirjallisuus 2 (2 op)

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija 

  • lisää kirjallisuuden tuntemustaan ja oppii tarkastelemaan kaunokirjallisuutta myös osana muuttuvaa yhteiskuntaa.
  • ymmärtää eri kontekstien merkityksen kirjallisuuden tulkinnassa
  • tuntee Suomen kirjallisuuden ja maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia ja teemoja sekä osaa analysoida niitä osana kulttuurikontekstia
Keskeiset sisällöt
  • Suomen kirjallisuus monimuotoisena, moniäänisenä ja monikielisenä ilmiönä osana maailmankirjallisuutta
  • kirjallisuuden tutkimista eri konteksteissaan: tekijän ja lajin konteksti, historiallinen ja kulttuurinen konteksti, poliittinen ja yhteiskunnallinen konteksti
  • tekstien tarkastelua eri näkökulmista, kuten ihmiskuvan, identiteettien, maailmankuvan sekä arvo- ja aatemaailman muutosten näkökulmasta

OPINTOJAKSON SUORITTAMISEKSI TEE SEURAAVAT TEHTÄVÄT:

1. Oma opiskelusuunnitelma

2. Luovan kirjoittamisen tehtävät

3. Tyylikausitehtävät

4. Lukutaitotehtävät

5. Kirjallisuusessee

6. Runoteoksen esittely

7. Itsearviointi


Verkko-opintojakson suorittamiseen on äidinkielessä yleensä varattu aikaa 3 kk, mutta nopeamminkin kokonaisuuden voi toki suorittaa.

Verkko-opintojaksossa ei ole koetta, mutta tehtäviä on enemmän kuin läsnäolokurssissa.



  • Opettaja
    Hanna Gröndahl

ÄI7 Vuorovaikutus 2 (1 op)

Tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

·        lisää esiintymisrohkeuttaan ja ymmärrystään esiintymisjännityksestä

·        kehittää esiintymistaitojaan sekä kykyään tuottaa erilaisia puhuttuja tekstejä myös digitaalisissa ympäristöissä

·        syventää kykyään analysoida ja arvioida puhuttuja tekstejä ja audiovisuaalista viestintää

Keskeiset sisällöt

·        esiintymisjännitys ja vireystila, esiintymisen vuorovaikutteisuus ja yleisön vastuu

·        puheenvuoron rakentaminen ja esittäminen yksin, ryhmässä tai audiovisuaalisena tekstinä; kohdentamisen, kontaktin, havainnollistamisen ja ilmaisun taidot

·        vuorovaikutustaidot ja -etiikka eri viestintäkanavissa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa

·        puhuttujen ja audiovisuaalisten tekstien analysointi ja arviointi

 

PAKOLLISET TEHTÄVÄT: 

  • Opiskelusuunnitelma aluksi (hyväksytty/hylätty)
  • Vuorovaikutuksen etiikkaan liittyvät tehtävät (0-30 p.)
  • Puhe-esityksen analysointi (0-30 p.)
  • Oma puhe videoituna (4 - 10)
  • Runokokoelman esittely videoituna (hyväksytty/hylätty)
  • itsearviointi lopuksi (hyväksytty/hylätty)

 

  • Opettaja
    Hanna Gröndahl

ÄI6 Kirjoittaminen 1 (1 op)

Tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

·        rohkaistuu kirjoittajana ja syventää kirjoitusprosessin hallinnan taitojaan

·        syventää käsitystään tekstin rakenteen, kielen ja ilmaisutapojen vaikutuksesta tekstin merkityksiin

·        syventää taitoaan käyttää muita tekstejä oman kirjoittamisen pohjana ja arvioida tekstien luotettavuutta.

Keskeiset sisällöt

·        kirjoittaminen prosessina: ideointi, aiheen rajaus sekä näkökulman valinta: jäsentely, muokkaaminen ja viimeistely: palautteen antaminen ja vastaanottaminen

·        tekstien pohjalta kirjoittaminen, kielen- ja tekstinhuoltoa

·        tekstin omaäänisyyttä tukevia sanataideharjoituksia

PAKOLLISET TEHTÄVÄT: 

 
  • Oma opiskelusuunnitelma (hyväksytty/hylätty)
  • Kirje opettajalle (0 - 30 p.)
  • Kirjoittajan 5 käskyä (0 - 30 p.)
  • Kirjoitustaidon koevastaus (0 - 60 p.)
  • Itsearviointi lopuksi(Hyväksytty/hylätty)

 

  • Opettaja
    Hanna Gröndahl


ÄI4 Kirjallisuus 1 (2 op)

Tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

·        syventää ja monipuolistaa lukemisen tapojaan

·        tuntee kauno- ja tietokirjallisuuden lajeja ja ilmaisukeinoja

·        monipuolistaa taitoaan lukea, analysoida ja tulkita monimuotoista kirjallisuutta tarkoituksenmukaista lähestymistapaa ja käsitteistöä hyödyntäen

·        ymmärtää kirjallisuuden monitulkintaisuutta

Keskeiset sisällöt

·        kirjallisuuden tehtäviä ja lukemisen tapoja, erityisesti elämyksellinen ja kokemuksellinen lukeminen ja kirjoittaminen

·        kirjallisuuden keskeisiä lajeja, ilmaisukeinoja ja analyysin käsitteitä

·        kertomus ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa sekä muissa teksteissä, esimerkiksi teatteriesityksissä, elokuvissa, peleissä tai muissa mediateksteissä

·        kirjallisuuden tulkinnan erilaisia lähestymistapoja


Opintojakson tehtävät, jotka palautetaan Moodleen:

1. Opiskelusuunnitelma

2. Proosatehtävä

3. Novellianalyysi

4. Runotehtävät (1, 2 ja 3)

5. Analyysi lyhytelokuvasta

6. Essee näytelmästä

7. Esittelypuhe tietokirjasta

8. Itsearviointi


  • Opettaja
    Hanna Gröndahl

ÄI5 Tekstien tulkinta 1 (2 op, lops 2021)

Tavoitteet

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • syventää kriittistä lukutaitoaan, erityisesti medialukutaitoaan
  • ymmärtää median toimintatapoja, median merkityksen identiteettien rakentumisessa ja median roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana
  • oppii tulkitsemaan monimuotoisia tekstejä, erityisesti mediatekstejä, sekä analysoimaan niiden ilmaisutapoja ja vuorovaikutusta
  • perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja.

 

Keskeiset sisällöt

  • sananvapaus, mediakritiikki, mediaetiikka
  • tekstien ideologisuuden tunnistaminen, mielipiteen ja tutkimustiedon erot
  • vaikuttamisen kielelliset ja audiovisuaaliset keinot sekä argumentoinnin tavat ja retoriset keinot
  • lähdekritiikki, tiedonhankinta ja -hallinta, tekijänoikeudet
  • puhuttujen ja kirjoitettujen kantaa ottavien ja vaikuttavien tekstien analysointia ja tuottamista
ÄI05 -verkkokurssin palautettavat tehtävät:
- oma opiskelusuunnitelma
- argumentaatioanalyysi
- puhe
- kirja-arvostelu
- dokumenttielokuvan esittely
- kirjoitustaidon tehtävä
- itsearviointi

  • Opettaja
    Hanna Gröndahl
  • Opettaja
    Ulla Suontausta

ÄI6-kurssin tavoitteena on, että opiskelija

  • perehtyy ajankohtaisiin teksteihin ja ilmiöihin
  • syventää käsitystään kielen ja tekstien merkityksestä kulttuurissa
  • syventää käsitystään kertomuksista ja kertomuksellisuudesta kulttuurien keskeisenä ilmiönä sekä kerronnan ja ilmaisun keinoista
  • tuntee Suomen ja muiden maiden nykykirjallisuuden ja -kulttuurin keskeisiä teoksia ja teemoja
  • oppii toimimaan eettisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa.

Kurssin keskeiset sisällöt

  • ajankohtaisia kielen ja kulttuurin ilmiötä, esimerkiksi kielen ja tekstien muuttuminen digitaalisissa ympäristöissä, kieli ja identiteetti
  • monimuotoisten tekstien ajankohtaiset lajit, esimerkiksi teatteri, mediatekstit, elokuva, kuvat
  • kertomukset ja kertomuksellisuus kauno- ja tietokirjallisuudessa ja muussa kulttuurissa, intertekstuaalisuus, kuten myytit ja klassikot nykykulttuurissa
  • nykyteosten käsittelyä, puhe- ja kirjoitustehtäviä kurssin teemoista sekä kielenhuoltoa
  • dialoginen vuorovaikutus ja vuorovaikutusetiikka, myös verkossa


KURSSITEHTÄVÄT:

1. Oma kurssisuunnitelma (Arvostelu: suoritettu/hylätty)

2. Referaatti (Arvostelu: 0 - 30 pistettä)

3. Lukutaitotehtävä (Arvostelu: 0 - 30 pistettä)

4. Kolme kommenttia eri rooleissa (Arvostelu: 0 - 30 pistettä)

5. Sarjakuvatehtävä (Arvostelu. 0 - 30 pistettä)

6. Kirjoitustaidon tehtävä (Arvostelu: 0 - 60 pistettä)

7. Kirjallisuusessee (Arvostelu: 0 - 60 pistettä)

8. Itsearviointi (Arvostelu: suoritettu/hylätty)


KURSSIN SUORITUSAIKA ON KOLME KUUKAUTTA.

KAIKKI TEHTÄVÄT PALAUTETAAN MOODLEEN.

ERILLISTÄ VERKKOKURSSIN KOETTA EI OLE.

KURSSI ON SUORITETTU, KUN KAIKKI TEHTÄVÄT ON PALAUTETTU.

KURSSIARVOSANA MUODOSTUU SUORAAN PISTEYTETTYJEN OSATEHTÄVIEN KESKIARVOSTA.

Ohjeita ja lisätietoja: ulla.suontausta@edupori.fi







  • Opettaja
    Ulla Suontausta

ÄI5 Teksti ja konteksti

Kurssilla tutustutaan suomalaisen kaunokirjallisuuden ja maailmankirjallisuuden keskeisiin teoksiin, tulkitaan tekstejä niiden maantieteellisestä, kielellisestä, ajallisesta ja kulttuurisesta kontekstista käsin, eritellään tekstien tyyliä ja laajennetaan omia kirjallisia ilmaisutapoja.

Tällä verkkokurssilla ei ole koetta. Kurssiarvosana määräytyy suoraan pistein arvioitavien kurssitehtävien keskiarvosta.



  • Opettaja
    Ulla Suontausta